joi, 25 octombrie 2018

Scurt eseu despre deșteptăciune și mâncare


Există foarte multă deșteptăciune pe lume. Dacă stai și te gândești câte chestii sunt denumite azi cu ”smart” înainte, te apucă încântarea. E minunat să știi că ești înconjurat de smart-chestii.
E adevărat, în același timp, că acea categorie care este cel mai bine reprezentată este cea a fundurilor deștepte (”smart-ass”), adică, vorbind mai frumos, a aroganților. E plin. Care mai de care a auzit 3 chestii dintr-un domeniu le și etalează cu emfază. Dacă le-a mai și auzit în engleză, devine cu 2 cm mai înalt. Sunt mulți pricepuți pe lumea asta care știu jumătăți și sferturi de noțiuni și adevăruri. A doua categorie este cea a telefoanelor și a altor obiecte deștepte. Smartphones, Internet of Things, știți voi. Ai nevoie de o cutiuță subțire plină de chestii electronice și de niște aplicații și, brusc, telefonul ăla devine o chestie foarte deșteaptă, care, mai mult, deșteaptă și alte obiecte fără viață din jurul lui. Televizoarele au devenit deștepte, frigiderele și ele, aspiratoarele, câte și mai câte. Ultima chestie de genul ăsta de care am auzit se cheamă restaurante inteligente. Nu e vorba de a fi un restaurant bun sau unul prost, nu are legătură cu calitatea bucătăriei sau a decorului, ci cu servirea și facturarea.

                                                   Sursa foto: expressoft.eu
Să vă explic un pic cum e cu restaurantele tradiționale și cu cele inteligente, fiindcă e interesant. Să zicem că intri într-un restaurant cu mai mulți prieteni, vă așezați la masă și ospătarul vine să vă aducă meniurile după care mai vine o dată să vă ia comanda. Spuneți fiecare ce doriți, el notează pe un carnețel, se duce la bucătărie și la bar și spune ce ați comandat, se pregătește mâncarea și băutura, vi le aduce și la final face nota. Dar poate e un restaurant aglomerat și băiatul sau fata mai merge la 9 mese unde ia comandă și face nota. Bucătăria e supra-aglomerată, uneori mai poate încurca comenzile, așteptați o grămadă, mai stați un sfert de oră până vă face nota și nu sunteți foarte mulțumiți. Ăsta e modul tradițional. Cu restaurantele inteligente e altfel. Există un sistem fizic numit POS restaurant. Acesta este un aparat montat în restaurant care dispune și de un software marcaj restaurant. Pe scurt, când vine să vă ia comanda, ospătarul are pe telefon o aplicație care este legată cu acest sistem. În aplicație are meniul complet introdus și poate să adauge și orice altă opțiune suplimentară: un anumit topping, extra-topping, sosuri, să scoată un anumit ingredient sau băutura să fie la temperatura camerei ori de la frigider. Notează toate acestea în aplicație și comanda este transmisă automat, în timp real, către bucătărie, fără ca el să se mai deplaseze până acolo. Când comanda este gata primește un semnal pe telefon și poate merge la bucătărie să o aducă. Aplicația are și un modul de gestiune stocuri, astfel ospătarul știe în orice moment dacă mai are pe stoc anumite băuturi, să zicem, totul în timp real. Pentru clienți asta înseamnă o servire mult mai rapidă și mai precisă. Pentru proprietarul restaurantului și mai ales pentru angajați înseamnă mai puțin timp alocat pentrru preluarea comenzilor. Studiile arată că un astfel de sistem reduce cu 60% timpul de preluare a comenzilor. Acest timp economisit înseamnă că angajatul este mai puțin stresat, poate fi mai amabil și oferă mai multă atenție clienților. Când restaurantul este aglomerat înseamnă gestiune mult mai bună a comenzilor, rulajul de clienți la mese este mai mare și profitul resturantului crește.

                                                                                 Sursa foto: expressoft.eu
Restaurantul inteligent are acest avantaj de a oferi beneficii duble, atât pentru client, cât și pentru proprietarul afacerii. Pe mine m-a convins. Nu că voi avea prea curând un restaurant, dar îmi dă mai multă încredere ca și client când știu că există o astfel de soluție instalată. Multe afaceri mari în acest domeniu folosesc astfel de soluții. Există chiar și module de administrare a comenzilor cu livrare externă, pentru cei ce oferă acest serviciu. E un sistem complet și complex oferit de cei de la Expressoft Technology. Se poate face chiar și o personalizare a softului pe dimensiunile și cerințele afacerii iar ei oferă și suport tehnic 24/7.
Nu sunt mare fan al chestiilor astea smart. Recunosc că ele simplifică mult viața, dar de multe ori au dezavantaje care țin de costuri și întreținere. Știți și voi cum e cu telefoanele, cât costă, cum e cu bateria, memoria și update-urile nenumărate. În cazul smart-restaurantelor treaba este foarte bună, însă. Îmi place să mănânc la restaurant și orice chestie care face experiența asta mai plăcută nu poate decât să mă bucure. Iar mâncatul ar trebui să fie o bucurie, nu un stres. O smart-bucurie, în cazul ăsta.
Acest smart-articol a fost scris pentru Superblog 2018.

2 comentarii:

Unknown spunea...

Buna,

Iti multumim pentru interesul acordat probei noastre si iti dorim mult succes!


Cu ganduri bune,

Echipa Expressoft.

Bogdan spunea...

Multumesc mult si eu pentru gandurile bune si tema foarte interesanta.