marți, 16 octombrie 2018

Casă cu emoție vreau


Prietenei mele îi place mult un mall din București. Mi-a spus că se simte bine în el și îi dă o stare de bine. M-am mirat puțin de ceea ce mi-a spus pentru că ea nu prea se dă în vânt după mall-uri, pe de-o parte, iar pe de altă parte sunt cam aceleași magazine sau măcar același tip de magazine în toate mall-urile, inclusiv în acesta. Apoi am început să o urmăresc mai atent și mi-am dat seama că dispoziția ei are legătură  în multe cazuri cu spațiul în care este. E adevărat, contează mult și contextul, dar nu e totul. Mi se aplică și mie, am stat și m-am gândit mai mult apoi la acest subiect.

Toți oamenii sunt influențați într-o măsură mai mare sau mai mică de spațiul în care stau sau doar petrec  un timp. Suntem  influențați chiar și de locurile prin care doar trecem, fără a zăbovi prea mult, dar suntem influențați și de cele în care locuim o perioadă mai lungă de timp, zile, săptămâni, luni sau ani. Ne simțim bine în anumite locuri, ne simțim stresați în altele, ne simțim inspirați în unele sau constrânși ori apăsați în altele. Spațiile pot induce sau potența emoții și acesta este motivul pentru care arhitectura este considerată o artă. Operele de artă ating corzi sensibile ale sufletului, dar e adevărat că nu îi ating pe toți în același fel. Diferite persoane pot rezona diferit cu aceeași operă de artă și asta pentru că pentru unii sunt mai importante unele emoții și sunt atinse mai mult de acestea iar pentru alte persoane sunt alte emoții care îi influențează. Din punctul ăsta de vedere, arhitectura are ceva unic: o clădire poate fi construită astfel încât să rezoneze cât mai tare cu proprietarul, locatarul sau cu scopul pentru care a fost proiectată. Dacă la spațiile publice vorbim de un scop general, cumva ritualic, la spațiile intime vorbim de un scop personal. Spre exemplu, într-o biserică oamenii se adună cu un motiv anume, cu anumite gânduri și emoții orientate spre un scop general comun, iar în casa sa fiecare vine cu propriile gânduri și emoții.

După cum v-ați dat seama, mă interesează subiectul și m-am gândit mult la asta. În momentul în care am conștientizat aceste lucruri, am conștientizat și importanța unui bun birou de arhitectură.  E important să găsești acolo un om care să aibă o minimă curiozitate în a te cunoaște pe tine, cel care îi soliciți serviciile, în a înțelege ce îți dorești, ce îți place, ce te relaxează, te animă sau te supără. Pentru că, la final, casa pe care o proiectează  va trebui să se potrivească în cât mai mare măsură cu cel care o va locui sau cu cei care o vor locui, dacă e vorba de o familie sau un cuplu. Nu e simplu deloc. E un aspect care e deseori  neglijat, cel mai important fiind considerat cel ce ține de inginerie, de structura de rezistență, materialele folosite, mărimea camerelor. Nu zic că nu sunt importante, pentru că e vorba de siguranța ta ca individ, de confortul tau fizic, pentru mine însă confortul psihic este cel mai important.


În articolul trecut vorbeam despre construcția unei case și cât de complicată este ea din punct de vedere al alegerii materialelor și al găsirii celor mai bune oferte. Acum vorbesc despre etapa de dinainte, cea in care ne gândim la un proiect de casă. E important să mergi către un birou de arhitectură cu experiență dar și cu empatie, care știe foarte bine atât care sunt cele mai bune soluții tehnice, cât și ce tip de organizare a spațiului ar fi cea mai potrivită pentru felul tău de a fi și pentru dorințele tale. Nu am în cap foarte exact cum aș vrea să arate casa mea de vis, dar am în cap trei principii pe care aș vrea să le respecte.

1      Lumina

Îmi place lumina, îmi dă energie, îmi dă inspirație. Aș vrea ca viitoarea mea casă să fie o casă luminoasă. Să existe multe ferestre, orientate așa cum trebuie pentru a avea în cea mai mare parte a zilei lumină naturală. Asociez lumina cu căldura și mă simt mai confortabil termic într-o casă luminoasă decât într-una întunecoasă. S-ar putea ca termometrul să mă contrazică uneori în comparația dintre o casă luminoasă și una mai puțin luminoasă, dar până la urmă contează cum percep eu realitatea, nu cum e ea tehnic vorbind. O casă cu ferestre mari este și o casă care poate fi bine aerisită. Mi se potrivește o astfel de casă pentru că eu sunt o persoană cu un ritm de energizare destul de lent. Nu sunt foarte matinal, nu îmi place cafeaua și durează ore întregi până ajung la o stare de trezie acceptabilă. Lumina însă mă ajută foarte mult.

2      Lemnul

Îmi place foarte mult lemnul pentru conexiunea cu natura pe care o simt prin intermediul lui. Ce e făcut din lemn are rămășite de viu, e natural, dă o amprentă de familiaritate spațiului. E adevărat, eu sunt crescut la țară și poate așa s-ar explica preferința mea pentru lemn. Părinții mei nu au casă de lemn, dar zona în care m-am născut și am crescut e încă bogată în păduri. Nu îmi doresc neapărat o casă integral din lemn, sunt destul de multe inconveniente de ordin tehnic din cauza modernității vremurilor.  Dar mi-ar plăcea să am elemente din lemn integrate in construcția și în estetica spațiului. Mi-ar plăcea să văd în jurul meu obiecte confecționate din lemn, să fie, poate, o parte a casei unde să predomine acest material. Cred că un arhitect cu un simț estetic dezvoltat ar găsi cea mai bună soluție pentru a integra lemnul în construcție.


3     Mic și încăpător

Sună ciudat, nu? Cum adică mic și încăpător? Ei bine, am avut experiența de a merge în locuri care din punct de vedere al spațiului nu erau foarte generoase, dar în care mă simțeam foarte bine datorită organizării acelui spațiu. Un birou de arhitectură care oferă și servicii de amenajări interioare e foarte potrivit pentru acest job. Nu îmi plac spațiile foarte largi, nu vreau sufragerie de 10 pe 6 metri, nu vreau dormitoare spațioase neapărat. Vreau ceva intim, cald, ceva care să fie mai degrabă cuibul meu și al familiei mele, nu o hală sau o arenă de spectacole. Dar să pot să îmi organizez în acel spațiu tot ce am nevoie. Știi, spațiile mai mici sunt mai încărcate de emoție, parcă.

O casă înseamnă foarte mult pentru un un om. Chiar dacă ai, așa cum am și eu, un ritm de viață alert, chiar dacă pleci la 7 dimineața și ajungi înapoi acasă la 9 seara, e important ca acele câteva ore pe care le petreci în casa ta să te încarce cu energie bună.

Acest articol a fost scris pentru Superblog 2018.

Niciun comentariu: